پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227376
نسخه جديد پزشکان براي مبتلايان به آلزايمر
تاریخ انتشار : 1395/10/04 10:30:45
نمایش : 1034
شايد تا پنج سال آينده يکي از برنامه هاي تجويز پزشکان براي بيماران آلزايمري استفاده از بازيهاي آموزش مغز باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، تبليغات آموزش مغز روزي به زندگي ميليون ها امريکايي که در دچار آلزايمر هستند کمک مي کند.

هرگز نگاه از روي ترس به مادرم را فراموش نمي کنم، او زني درخشان بود که با تلاش سه مدرک کارشناسي و يک مدرک کارشناسي ارشد را کسب کرده و مي توانست مدرک دکترا نيز داشته باشد اما تبعيض جنسيتي شايع در دانشکده وي مانع اين کار شد.

به جاي کسب مدرک دکترا مادرم در يک اير لاين مشغول به کار بود و با هوش رياضي که داشت وزن بارها را محاسبه کرده و براي تعادل بار در هواپيما نحوه چيمان بارها را بالانس مي کرد.

اما پس از يک دهه کار کردن تغيير ناگهاني در زندگي او به وجود آمد و مغز وي آرام آرام تحليل رفت، در ابتدا حس مي کرديم مساله کوچکي باشد اما اين امر تا جايي پيش رفت که مادرم براي رفتن به مکاني بدون آدرس نياز به کمک داشت و اين مشکل هر روز بيشتر و بزرگتر مي شد و متاسفانه در اين ميان وي تصادفي نيز با يک خودرو داشت.

هنگامي که از مطب دکتر بيرون آمديم مادرم شوکه شده بود زيرا پس از هفته ها تست و آزمايش در سن 57 سالگي پزشکان براي وي آلزايمر زودرس تشخيص داده بودند و او براي هر کاري نياز به فکر کردن و ياداوري داشت.

اما اگر امروز مادر من زنده است به دليل سپردن بيماري اش به يک برنامه تبليغاتي آموزش مغز بود، اولين فعاليت اين برنامه براي بيماران آلزايمري MIND MATE است که بازي هاي مغزي تعادلي را شامل مي شود که بر اساس تحقيقات جهاني پيشرو ادعا مي شود بر روي تحريک توانايي هاي شناختي کاربر تاثير دارد.

در حوزه آموزش مغز و کمک به بيماران آلزايمر در طول چند دهه گذشته اتفاق خاصي در برنامه ها و وب سايت ها رخ نداده است و گاه اين برنامه مريض را هم گريزان کرده اند.

کارشناسان مي گويند تقريبا تمام اميدواري هايي که به افراد در اين تبليغات داده مي شود کاذب بوده و هيچ اثبات علمي در اين تبليغات وجود ندارد زيرا آنها در حال از دست دادن ذهن خود هستند اما با توجه به اينکه بيش از پنج ميليون امريکايي مبتلا به آلزايمر هستند توجه به رفع اين مشکل تقاضاي بسياري از مردم است.

معاون موسسه سالمندان نيز مي گويد مردم حاضرند زماني که جانشان در خطر است هرکاري را انجام دهند.

پس چه کمکي مي توان به اين افراد کرد؟ اطلاعات نشان مي دهد با يادگيري يک زبان جديد يا مطالعه در مورد چيزي مي توان علائم پيشرفت بيماري را به تاخير انداخت و محققان گزارشي را منتشر کرده اند که نوع خاصي از بازي هاي رايانه اي مي تواند به جلوگيري از زوال عقل بيانجامد.

ورزش ذهني

بازي هاي آموزش مغز براي کاربر معمولا شامل وظايفي مانند به يادآوردن شکل بر روي يک کارت و ايجاد الگو و يا مثلا شناسايي ماهي در حال شنا مي باشد، ممکن است شما در اين بازي ها خوب عمل کنيد اما هيچ اثبات علمي براي تقويت حافظه در اثر اين بازي ها و برنامه هاي مانند آن وجود ندارد.

حضور رعدآساي بازاريابي آزمايشگاه LUMOS را به ياد داريد؟ اين شرکت ادعا کرد برنامه پازل هاي LUMOSITY مي تواند به حفاظت در مقابل زوال عقل کمک کند و حتي به بهبود شرايط آسيب ديدگان ناشي از ضربات مغزي بينجامد.

ميشل راسک وکيل دفتر کميسيون حمايت از مصرف کننده در تجارت فدرال با تحقيق گفته بود که علم بازاريابي لوموس را حمايت نمي کند و FTC نيز شکايتي بر عليه لوموس به دليل فريب مصرف کننده و اثرات غيرواقعي آموزش هايش در دنياي واقعي انجام داد.

FTC در بيانيه اي گفت که لوموس ادعا کرده بازي هاي آن شرکت مي تواند از زوال عقل و تحليل حافظه و آلزايمر جلوگيري کند اما اين تبليغات پيشتيباني علمي ندارد و قاضي اين پرونده شرکت ياد شده را 50 ميليون دلار جريمه کرده است.

 

تبليغات و ادعاي لوموسيتي جالب است، هرچند که برخي اين تبليغات را کاملا جعلي و فاقد ارزش ندانسته اند اما دريافت نتيجه از آن ريسک بالايي دارد، اين شرکت هم اکنون بازي هاي سرگرمي را براي تفريح به فروش مي رساند.

تا کنون دو نظريه وجود داشته که بازي هاي آموزش مغز تاثير باليني بر روي زوال عقل داشته که پس از 10 سال مشخص شد خطر ابتلا به زوال عقل را به نصف کاهش مي دهد.

مدير عامل لوموس مي گويد: اگر شما در حال سپري کردن زمان هستيد چرا اين زمان را صرف انجام کارهاي سرگرم کننده و عاطفي نمي کنيد تا احساس بهتري داشته باشيد.

MIND MATE هم يکي از پر بازديدترين برنامه ها براي آلزايمر در فروشگاه تبليغاتي به شمار مي رود، اين شرکت که خود را در حوزه آلزايمر پيشرو در جهان مي داند گفته بازي هاي تعاملي را که بر اساس تحقيات محرک توانايي شناختي کاربر است را افزايش مي دهد.

پاتريک رِنِر بنيان گذار و مديرعامل شرکت ماين ميت گفته که سرعت پيشرفت ما کم نيست و برنامه هاي اين شرکت براي بازي هاي تقويت حافظه همراه با تغذيه و مشاوره ورزشي به منظور کمک به کاربران براي داشتن جسم و ذهني مناسب است و بر اساس قرارداد با شرکتي بخش موسيقي و تلويزيون را نيز راه اندازي کرده ايم که حداقل بتوانيم به 15 هزار نفر خدمات بدهيم.

اما بازي که انجمن آلزايمر آن را تاييد کرده به اين صورت است:

اين بازي يک بازي آموزش سرعت است که مطالعات 10 سال نشان داده که خطر ابتدا به زوال عقل را به نصف کاهش مي دهد.

اين مطالعه بر روي دو هزار و 832 نفر از افراد 65 تا 94 سال انجام شده که در آن افراد بايد به طور همزمان به شناسايي اشيا در مرکز و امتداد صفحه نمايش بپردازند، تعداد اين اشيا به مرور در بازي افزايش مي يابد و سرعت آن نيز بيشتر خواهد شد.

به عنوان مثال فرد بايد همزمان يک گاو در مرتع، دو اتومبيل در مرکز تصوير و نشانه هاي کنار جاده که در اطراف پراکنده هستند را شناسايي کند و در ادامه بايد بدون حرکت دادن سر و چشمانش اين اشيا را تشخيص دهد و به وي گفته نشود که چه اشيايي در صفحه هستند.

در مراحل پيشرفته تر زمان محدودتر شده و حواس فرد پرت خواهد شد تا قدرت تشخيص وي سنجيده شود.

هِنري مديرعامل شرکت CEO گفته که اين بازي نوع جديدي از داده است و برنامه هاي آموزش ذهن مطالعه اي فعال براي کاربرانش به شمار مي رود، وي همچنين گفته است اين تبليغات بطور قطع مي تواند ذهن را فعال کند و شايد در پنج سال آينده پزشکان در نسخه بيماران از اين نوع بازي هاي آموزشي نيز تجويز کنند.

وي به دنبال تاييد سازمان غذا دارو براي تصميمش است که پس از تصويب قانوني آنرا ارائه خواهد کرد.

همچنين يکي از اساتيد دانشگاه کاليفرنيا مي گويد براي افراد مبتلا به اين بيماري در کنار دارو به ورزش و برنامه هاي اينچنيني به صورت همزمان نياز است.

همه اين برنامه ها را با هم مرورد کرديم اما هيچ کسي نمي داند که چرا مادر من به آلزايمر مبتلا شد و براي من سخت است که بگويم بر اثر اين اتفاق چقدر آلزايمر به خانواده من نزديک تر شده و ممکن است پدر و برادرم نيز مبتلا شوند و من نگران اين موضوع هستم.

در اين ميان من به نوزاد پسرم نگاه مي کنم و آماده ام هر کاري را انجام دهم تا اين اتفاق براي او نيافتد، هرچند هيچ درمان قطعي وجود ندارد اما من اميدوارم.

اين داستان در زمستان 2016 در مجله CNET به چاپ رسيده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html